Klantenservice

Bezorgen en afhalen

Veilig betalen

Eigen hersteldienst

Bezoek onze showroom

Een goede loopband kiezen: wat zijn de kenmerken die er echt toe doen?

Stel, u heeft beslist een loopband in huis te halen. Gewoon het hele jaar door hardlopen in het comfort van je eigen huis je lievelingsport beoefenen, ongeacht de weersomstandigheden. Dan stelt zich al snel de vraag welke loopband het best afgestemd is op uw behoeften. U merkt meteen dat de prijs danig kan variëren van pakweg €500 tot wel het vijfvoud. Maar waarin zit dat prijsverschil? En als u een duurder model kiest, zijn die extra opties dan een goede investering?


Laten we starten met een overzicht van de specificaties die bepalend zijn bij het kiezen van een loopband.

  • Welke belasting kan het toestel aan - Bent u een lichtgewicht, of bent u wat forser en is een hogere belastingcapaciteit wenselijk. Deze waarden variëren van 100 tot 160kg.
  • Oefensnelheid - Hoe geavanceerder het model, des te hoger ligt de maximum oefensnelheid. Afhankelijk van het toestel kan de snelheid variëren van 16 tot 22km/u.
  • Inclinatie of hellingsgraad - Het instellen van de hellingsgraad helpt om uw training uitdagender te maken. De basis loopbanden laten een hellingsgraad van 10% toe, de high-end modellen gaan tot 15%.
  • Dikte van het looptapijt - Met een dikker orthopedisch looptapijt heeft u een betere schokdemping. Belangrijk voor een sport zoals hardlopen die belastend is voor pezen en gewrichten.
  • Voorgeprogrammeerde trainingsschema's - De meeste toestellen op de markt zijn inmiddels van dergelijke programma’s voorzien. Maar wist u dat u met de DKN run app ook oefensessies kunt programmeren?
  • Energieverbruik - Tenzij u een eigen fitnesszaal uitbaat zal het energieverbruik van uw loopband wellicht geen doorslaggevende factor zijn om voor een bepaald type loopband te kiezen.
  • Al dan niet opvouwbaar - Voor wie krap behuisd is - en dat zijn er steeds meer - kan de mogelijkheid tot gemakkelijk wegbergen van de loopband een doorslaggevende factor zijn.


Zorg dat de basis goed zit.


Iedere geoefende loper zal het u kunnen vertellen: hardlopen is een zeer mooie sport, maar wel een blessuregevoelige sport. Zorg er daarom voor dat de loopband afgestemd is op uw lichaamsbouw. Bent u bijvoorbeeld wat forser, of heeft u snel zere knieën en pijnlijke gewrichten, kies dan voor een model met een dik orthopedisch looptapijt voor een optimale schokdemping. Zo blijft u blessurevrij, een eerste vereiste om zorgeloos op uw loopband te kunnen sporten.

Ken ook uzelf.


Welk type loper bent u? Hoe fanatiek bent u in het hardlopen? Heeft u aan 3 keer 30 minuten per week genoeg? Loopt u graag hard en véél, dan kunt u best iets meer investeren in uw loopband en niet voor het goedkoopste model kiezen. Uw loopplezier zal er alleen maar door toenemen.

Uw hardloop work-out zonder beperkingen.


Niets is vervelender dan tijdens uw training met de beperkingen van uw trainingsmateriaal geconfronteerd te worden. Koop daarom uw loopband op de groei. Hardlopen is immers een sport die deel gaat uitmaken van uw levensstijl. Houd er dus rekening mee dat - zelfs al bent u nu misschien ongetraind - u binnen een jaar heel andere verwachtingen van uw loopband kunt hebben. Een te ‘lichte’ loopband zou dan al snel een duurkoop kunnen zijn.

Geef verveling geen kans.


Lopen is een solitaire activiteit. En tenzij u loopt op de loopband in de fitness waar nog een aantal andere lopers naast je plaatsnemen, zal je vaak alleen lopen. Hoe zorg je er dan voor dat je trainingen uitdagend blijven en er geen verveling optreedt? In eerste instantie kunt u uiteraard intervaltraining uitvoeren, zoals we in een eerder artikel beschreven.

Maar als u over een iPad of Android tablet beschikt, dan kan je met de DKN iWorld app een heel nieuwe dimensie aan je trainingsloop toevoegen. Zo heeft u de afwisseling van telkens weer een ander parcours, maar dat allemaal vanuit het comfort van uw eigen huis.